خودرو

ماشین های خارجی

خودرو

ماشین های خارجی

سیتروئن C5 جدید


کمپانی سیتروئن در سال 2000 C5 را به عنوان جایگزین زانتیا معرفی کرد و نسل نخست این خودرو را که چند سال پیش از طریق سایپا وارد کشور شد را تا سال 2007 به تولید رساند . نسل دوم سیتروئن C5 در حالی در اکتبر 2007 رونمایی شد که یک خودرو تغییر یافته محسوب نمی شد بلکه تحولی در ظاهر ، امکانات و کلاس های C5 به وجود آورده بود . عده ی زیادی از این خودرو به عنوان بازگشت...

{درج متن کامل همراه با عکس در ادامه ی مطلب}

کمپانی سیتروئن در سال 2000 C5 را به عنوان جایگزین زانتیا معرفی کرد و نسل نخست این خودرو را که چند سال پیش از طریق سایپا وارد کشور شد را تا سال 2007 به تولید رساند . نسل دوم سیتروئن C5 در حالی در اکتبر 2007 رونمایی شد که یک خودرو تغییر یافته محسوب نمی شد بلکه تحولی در ظاهر ، امکانات و کلاس های C5 به وجود آورده بود . عده ی زیادی از این خودرو به عنوان بازگشت زانتیا یاد می کنند و آن را آغازی برای موفقیت های سیتروئن در این کلاس می دانند .

سایپا پس از عرضه نسل اول سیتروئن C5 اکنون تصمیم دارد تا نسل دوم این خودرو را نیز در ایران معرفی کند . این واردات در حالی صورت می گیرد که ورود نسل دوم این خودرو همزمان با ورود رقیبان بسیاری در کلاس نسل جدید C5 به ایران شده است با این تفاوت که C5 همانند نسل گذشته برنامه ریزی شده است تا با موتور 2 لیتری وارد کشور شود و راه نسل قبلی خود را پیش بگیرد . نکته قابل توجه در مورد C5 تنوع 17 پیشرانه 1.6 لیتری تا 2.2 لیتری است با این وجود می توان به کارشناسی های انجام شده سیتروئن روی کارآیی بیش تر نسل دوم C5 پی برد ، زیرا نسل قبلی این خودرو با موتور هایی این چنینی آن گونه که باید نمی توانست پاسخ گوی کیلومتر های پیش رویش باشد .

 

طراحی C5 در نسل اول از نگاه کارشناسان طراحی القابی نظیر شلخته و " از روی عجله " را به آن نسبت می دادند اما بازگشت زیبایی و طراحی قدرتمند در نسل جدید C5 آن چنان سبک گرایانه و شکیل صورت گرفته که می توان بازگشتی مانند فورد موندئو و رنو لاگونا به شکوه طراحی را برای آن مثال زد .

C5 جدید در دو مدل استیشن و سدان عرضه می شود . مدل سدان خودرویی با 4 درب است که نمای شیشه های عقب و فرم آن ها به گونه ای از مدل C6 سیتروئن الهام گرفته شده و در کل طراحی های قدیمی سیتروئن را در ذهن تداعی می کند . درب ها ارتفاع زیادی دارند و این موضوع در هماهنگی با قوس زیبایی سقف نمای بسیار زیبایی از کنار خودرو را در اختیار می گذارند . C5 در قسمت های بسیاری مشترکاتی با سیتروئن C6 و پژو 407 دارد . طراحی عقب و باک خودرو به صورت مشترک با C6 در این خودرو به کار گرفته شده اند و همچنین هر سه خودرو از سیستم های تعلیق جلو و عقب مشابه استفاده می کنند .

نسل اول سیتروئن C5 در نظر سنجی های انجام شده از صاحبان این خودرو بسیار ضعیف ظاهر شد ، انتقاد ها و نظرات منفی بیش تر مربوط به مسائلی نظیر سیستم تعلیق خودکار ، ترمز های ضعیف ، مشکلاتی در موتور های دیزل و سیستم های برقی خودرو می شد . بسیاری از این موارد که مربوط به کارآیی خودرو می شدند ناشی از طراحی خودرو عظیم الجثه با امکاناتی ضعیف بودند که کارآیی لازم را در اختیار راننده قرار نمی دادند . با این وجود در نسل جدید سیتروئن C5 استاندارد های سطح بالاتری رعایت شده اند و توجه بهتری به جزئیات در خودرو شده است . کیفیت صندلی ها و متریال استفاده شده در داخل اتاق C5 افزایش چشمگیری پیدا کرده اند اما با استناد به تنها تستی که روی این انجام شده سیستم تعلیق همچنان در هماهنگی با اتاق ضعیف عمل می کند.

طراحی C5 با چراغ های کشیده و استوار آن از نمای جلو طراحی های رنو را با کیفیت و قدرت بیش تر در ذهن تداعی می کند . برخلاف تمامی خودروسازان که سعی می کنند جذابیت را در چراغ های جلو خودرو به وجود بیاورند در نسل جدید C5 شاهد ریزه کاری هایی حتی در مه شکن های خودرو هستیم که که در تضاد با حرکت چراغ های جلو به سمت بالا نمایی جذاب و هماهنگ را در جلو خودرو به وجود آورده اند . نمای عقب خودرو طراحی های بی ام و را تداعی می کنند اما سیتروئن هنرمندانه با تغییراتی در شکستگی های روی صندوق عقب و پیچ و قوس های چراغ عقب سعی دارد از این شباهت فاصله بگیرد و زبانی جدید از طراحی اش را که در C6 به نمایش گذاشت را بپروراند .

C5 جدید در زمینه امنیت توانسته بالاترین امتیاز را به دست بیاورد. این خودرو در تست های EURONCAP توانست تمام 5 ستاره را در زمینه تست تصادف بزرگسالان و 4 ستاره امنیت را در تست تصادف کودکان به دست آورد که نمره بسیار خوبی محسوب می شود و می توان این خودرو را از نظر امنیت در بالاترین سطح دانست .

 Citroen C5


سیستم کنترل پایداری به صورت استاندارد راننده را در مانور های خطرناک ایمن نگاه می دارد ، C5 از چراغ های زنون در جلو با قابلیت تطبیق با شرایط نور و فاصله جاده بهره می برد که دید خوبی را برای راننده در شرایط تاریکی فراهم می کند . سیتروئن C5 با استفاده از حداکثر ظرفیت کیسه های هوا از 7 کیسه هوا بهره م یبرد ، این تعداد شامل کیسه هوای زانو برای راننده نیز می شود .

سنسور های حس گر در جلو و عقب خودرو برای پارک ، چراغ های زنون در جلو و سیستم هشدار حرکت در بین خطوط از دیگر امکانات رفاهی و امنیتی هستند که در C5 به کار گرفته شده اند .

پس از عرضه نخستین C5 در اواسط 2007 تا کنون تحقیقات و نظر سنجی های بسیاری پیرامون هزینه های اضافی این خودرو به عمل آمده که نتایج مثبت و خوبی را نیز برای  نسل جدید C5 به همراه داشته است . هزینه های پایین واسطحلاک کم قطعات با نیاز به بازدید بعد 51 هزار کیلومتر کارکرد از C5 خودرویی دوست داشتنی برای آن دسته از افرادی می سازد که از هزینه های اضافی تنفر دارند . البته این شرایط در ایران به نحوه خدمات پس از فروش C5 توسط سایپا بستگی دارد .

طراحی و امکانات داخلی C5 همانند رسم گذشته سیتروئن خودرو لوکس تمام عیاری را نشان می دهد که در طراحی داخلی آن تنها آرامش و راحتی مد نظر طراحان بوده است . صندلی ها بسیار راحت طراحی شده اند و تریم کلی داخل اتاق فضای آن را با طراوت نشان می دهد . صدای موتور و بیرون به هیچ وجه به داخل اتاق راه پیدا نمی کنند و این امر تا حدی برای سیتروئن مهم بوده که در مدل های لوکس C5 یک لایه شیشه دیگر نیز به کناره ها اضافه کرده تا آرامش مطلق داخل اتاق خودرو حکم فرما شود . صندلی ها برای رانندگی در مسافت های طولانی بسیار عالی هستند و هیچ گاه حس خستگی را به سرنشینان منتقل نمی کنند ، سیستم تعلق هیدرواکتیو 3 که جایگزین سیستم تعلیق خودکار در C5 شده اند نیز موجب این می شوند تا هر گونه لرزش و بالا و پایین شدن اتاق را فراموش کنید .

امکاناتی نظیر سان روف با LED و همچنین LED هایی برای تزئین کنسول خودرو ، یک سیستم کنترل دمای داخل و خارج اتاق با کارآیی های متنوع ، صندلی های مجهز به سیستم ماساژور در برخی تیپ ها ، سیستم تلفن مجهز به بلوتوث و سیستم ناوبری ماهواره ای در برخی تیپ ها تکمیل کننده فضای جذاب و آرامش بخش داخلی این خودرو هستند .

مشخصات فنی :

سیتروئن C5 از بین تنوع 17 تایی پیشرانه ها با موتور 2 لیتری 4 سیلندر خطی مهمان ایرانی ها خواهد بود که در این قسمت به بررسی مشخصات فنی این موتور خواهیم پرداخت .

از این موتور بنزینی تنها روی مدل سدان C5 استفاده می شود . پیشرانه 16 سوپاپ C5 143 اسب بخار قدرت در 6000 دور در دقیقه و 200 نیوتون متر گشتاور را در 4000 دور در دقیقه در اختیار می گذارد و با دو گیربکس 5 دنده دستی و 4 دنده اتوماتیک عرضه خواهد شد . مصرف سوخت خودرو با توجه به تکنولوژی موتور که در سال 2006 مورد بهسازی قرار گرفته است به زیر 11 لیتر می رسد . این خودرو همچنین شتاب صفر تا صد 10.7 ثانیه ای را بنا بر اعلام سیتروئن داراست و حداکثر سرعت 210 کیلومتر بر ساعت را نیز به همراه دارد که این آمار در مدل اتوماتیک برای شتاب به 12.8 ثانیه و در حداکثر سرعت به حدود 204 کیلومتر بر ساعت می رسد .

C5  جدید ۴.۷۸ متر طول ٬ ۱.۸۶ عرض و ۱.۴۵ ارتفاع دارد و از سیستم ترمز اضطراری ٬ ABS و ESP که به صورت استاندارد عرضه می شود استفاده می کند .

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد