آوانته در میان ما ایرانیان خودرو خیلی نا شناخته ای نیست ما
نسل اول این خودرو با نام الانترا می شناسیم و اوانته در واقع نسل سوم همان
الانترا می باشد که در بعضی از کشورها از جمله ایران با نام اوانته به فروش می
رسد.
این نسل از سال 2001 تا 2006 تولید شد و البته در سال 2004 دچار تغیرات
مختصری در ظاهر و در درون خودرو شد تا توان خود را در رقابت با رقبایی چون تویوتا
کرولا و هوندا سیویک ارتقا دهد. در واقع هیوندای با ارایه یک خودرو کامل و با
امکانات سعی در بهبود دادن وجهه ی خودش در بازارهای جهانی داشت که میزان فروش
بالای این نسل و مخصوصا مدل 5 در آن نشان از موفقیت آنها دارد.
نمای ظاهری
طراحان در این بخش بسیار محتاطانه عمل
کرده اند در نتیجه ظاهر خودرو بسیار ساده است . چراغ ها از نوع دو پوششه هستند که
پوشش داخلی در دو نوع مشکی و خاکستری ارایه می شود که مدل خاکستری به دلیل نداشتن
هماهنگی با جلو پنجره مشکی خودرو از زیبایی خودرو می کاهد.رو شنایی چراغ های جلو
به کمک دو مه شکن که در سپر جلو جاسازی شده تقویت می شود .
خطوط جلو پنجره به نرمی از جلو پنجره شروع شده و تا انتهای خودرو
ادامه دارد که همین امر نمای جانبی را زیبا می کند .این خطوط در انتها بر روی چراغ
عقب خاتمه میابد. مجموعه چراغ های ترمز ، خطر و مه شکن در یک مجموعه و در دو گوشه
انتهایی بدنه و چراغ ترمز سوم در پشت شیشه عقب جا گرفته اند.
در کل نمای
خودرو در ابتدا زیاد جذاب نیست ولی بعد از مدتی که به آن عادت کردید لذت بخش می شود
و البته به این زودی ها دلتان را نخواهد زد.
فضای داخلی
متاسفانه خودروسازان داخلی
اهمیتی به تنوع بخشی به این بخش خودرو نمی دهند و شما فقط و فقط یک انتخاب دارید :
تودوزی خاکستری با داشبورد مشکی . البته کیفیت هر دو خوب است ولی جنس داشبورد از
پلاستیک خشک است و در تماس با اشیای نوک تیز از جمله کلید خودرو بسیار مستعد آسیب
، که این نکته در اطراف استارت خودرو بعد از چند ماه استفاده کاملا بارز خواهد
بود.
طراحی داشبورد نیز همچون نمای بیرونی بسیار محافظه کارانه است هرچند
کاربر هیچ گونه مشکلی برای دسترسی به کلیدهای خودرو ندارد اما عدم وجود کنترل
سیستم صوتی برروی فرمان آزار دهنده است .سیستم صوتی همانند بسیاری از خودروهای
داخلی از منابع داخلی تهیه می شود که کفیت متوسطی دارد و با 4 بلند گو همراهی می
شود ، اگر در این مورد خیلی آدم سختگیری نیستید پیشنهاد می کنم به آن دست نزنید
چون مجبورید کل داشبورد را برای این منظور باز کنید.
مثبت ترین نکته در طراحی داخلی این خودرو فراهم آوردن حداکثر کاربری در این فضا ی محدود است. برای مثال : داشبورد چند منظوره در زیر فرمان، جا عینکی روی سقف ، محل قرار دادن فیش اتوبان ، 2 جا لیوانی برای سر نشینان جلو و 2 تا برای مسافران عقب که در زیر صندلی عقب جا سازی شده است. زیر دستی وسط که خود به 2 محفظه تقسیم می شود ، خروجی برق 12 ولت ، گیره نگه دارنده کیسه بار و ... این امکانات در مرحله اول بسیار پیش پا افتاده و ساده به نظر می اید ولی بسیار کاربردی هستند . البته چند ایراد هم وجود دارد مثلا جا لیوانی در راستای دنده قرار دارد و اگر بطری آب در آن قرار دهید برای دستتان ایجاد مزاحمت می کند و یا اگر قد بلندی دارید امکان دارد در موقع پیاده شدن نا خواسته پایتان درب موتور را باز کند.
صندلی ها بسیار راحت هستند و می توانند راننده را در پیچ ها به
خوبی حفظ کنند . برای راننده 8 حالت تنظیم قایل شده اند که شما را در هر تیپ قدی و
وزنی راضی خواهد کرد . البته شما می توانید قوس کمر خود را هم پر کنید ولی تمام
اهرم های این خودرو همانند پژو 405 پیچشی می باشد که می تواند ساعت مچیتان را
ناکارکند.
صندلی های عقب جای پای مناسبی را برای 3 سرنشین عقب فراهم می کند که
با وجود صندوق بار 500 لیتری نگرانی برای جا دادن بار آنها در طول سفر نخواهید
داشت.
قابلیت های فنی و ایمنی
خوب رسیدیم به
هیجان انگیز ترین بخش این خودرو ، هرچند در کلیه بخش های قبل از طراحی محافظه
کارانه و کج سلیقگی تولید کننده دم زدیم ولی در این بخش انصافا همه سنگ تمام
گذاشته اند . موتور انتخاب شده قوی ترین موتور موجود برای این مدل بوده که البته
بر روی مدل های نسل جدید آوانته نیز حفظ شده است که خود نشان دهنده سطح بالای طراحی
این موتور می باشد.
موتور 2000 آن با قدرت 140 اسب تمامی رقبای بازار را با
یک فشار پدال گاز به آیینه عقبتان می فرستد و رینگ های ترمز 14 اینچی که در جلو
خنک شونده هستند و به سیستم ضد قفل ترمز برای هر 4 چرخ مجهز اند خیال شما را برای
کنترل آوانته راحت می کند .
البته فرمان خودرو در سرعت های بالا بیش از حد نرم است که باید این
نکته را در هنگام رانندگی در نظر داشت. ارتفاع این خودرو کم می باشد که شما را در
مانورهای تند یاری می کند .
تمامی مدل ها به 2 کیسه هوا در جلو و میله ایمنی
در درب های خودرو مجهز هستند . کیسه ی هوای کمک راننده در این مدل به یک سنسور وزن
مجهز شده است و با وزن بالای 10 کیلوگرم فعال می شود ، تا اگر بر اثر بی احتیاطی
والدین کودکان خردسال در صندلی جلو قرار گرفتند باز شدن کیسه هوا باعث خفه شدن یا
ضربه مغزی کودک نشود.
این خودرو در دو مدل ارایه میشود که تفاوت دو مدل تنها در نوع
گیربکس اتوماتیک یا دستی آنها می باشد . مدل اتوماتیک از نوع قدیمی این نوع گیربکس
ها می باشد ، که هر چند رانندگی نرمی را برای سرنشینان فراهم می کند ولی در بعضی
جاده های کوهستانی باریک که راننده مجبور است به سرعت و در لحظه ای معین از دنده
معکوس استفاده کند ، نیاز به کمی بلدی و واردی دارد.
مصرف بنزین این موتور نا
آرام در صورت استفاده از بنزین سوپر در سرعت ثابت 90 کیلومتر بر ساعت 5.5 تا 6 لیتر
خواهد بود ( این عدد با توجه به محاسبه کامپیوتر سفری خودرو می باشد ) . این عدد
در سیکل درون شهری تا عدد 10 نیز افزایش می یابد . البته در صورتی که خواستید از
بنزین معمولی استفاده کنید باید انتظار افزایش 1.5 تا 2 لیتری اعداد فوق را داشته
باشید.
کلام آخر
در دو سال گذشته بازار خودرو بسیار
پر تلاطم بوده است و این تلاطم در این بخش بازار نیز خود را نشان داده است . قیمت
آوانته هم از 22 و 25 میلیون تومان به 25 و 27 میلیون تومان افزایش یافت که به
نسبت اکثر رقبا افزایش کمتری را شامل شده است .
زانتیا قدیمی ترین رقیب آوانته است که با وجود خوش نامی و سبقه خوب
خودش در بازار به دلیل افزایش قیمت بی سابقه اش گوی رقابت را باخته .در سوی دیگر
تازه واردین بازار قرار دارند که البته رقبای اصلی را هم تشکیل می دهند .ایمپیان
محصول پروتون که با سر افکندگی بازار را ترک کرد و شرکت وارد کننده را مجبور به
حراج باقی مانده محصولات وارد شده کرد. تویوتا کرولا رقیب سرسخت آوانته در
بازارهای جهانی در بازار داخلی اختلاف قیمت زیادی با این خودرو دارد در نتیجه مصرف
کننده های متفاوتی را به خود جلب می کند . مگان نیز هنوز به دلیل سیاست های نا
معلوم سایپا و پارس خودرو نتوانسته جایگاه ثابتی را در بازار داخلی بدست آورد. در
این میان تنها مزدا 3 است که از همه نظر توان رقابت با آوانته را دارد و وجود 6
کیسه هوا و قدرت موتوری در حد 148 اسب با توجه به سبک تر بودنش ، آوانته را به
گوشه رینگ برده است . با این حال به دلیل جا دارتر بودن و خانوادگی تر بودن آوانته
به نسبت مزدا 3 و البته قیمت ارزان تر همچنان توان ادامه دادن به این رقابت را
دارد.
سلام .فرنوش هستم از وبسایت احساسات دات کام ! اگه عزیزی رو دارین که می خواین صداتونو به گوشش برسونید بیاید سایت ما . در ضمن می تونید به گمشده هاتون از سایت ما پیام بدین . برای وبلاگتون هم ابزار های جدید و بی همتا آماده کردیم . قربان شما - فرنوش