خودرو

ماشین های خارجی

خودرو

ماشین های خارجی

این جا پیش فروش ، آن جا رونمایی ..‏

دیروز روزنامه دنیای اقتصاد در حالی خبر زمان مقرر پیش فروش مینیاتور را منتشر کرد که خودرو هم کلاس مینیاتور ، یعنی دومین خودرو ملی ایران خودرو X12 قرار است در 22 بهمن رونمایی شود .


‎در این مطلب به بررسی تفاوت های زمانی رونمایی ها و آغاز ثبت نام های دو خودرو ملی هم کلاس ایران خودرو و سایپا خواهیم پرداخت ...

{درج متن کامل ادامه ی مطلب}

دیروز روزنامه دنیای اقتصاد در حالی خبر زمان مقرر پیش فروش مینیاتور را منتشر کرد که خودرو هم کلاس مینیاتور ، یعنی دومین خودرو ملی ایران خودرو X12 قرار است در 22 بهمن رونمایی شود .

متن کامل خبر در مورد آغاز پیش فروش حدود 10 هزار دستگاه مینیاتور از یک شنبه آتی :


‎روزنامه دنیای اقتصاد :

پیش‌فروش مینیاتور از هفته آینده آغاز می‌شود.

مدیر فروش شرکت سایپا طی گفت‌و‌گو با خبرنگار ما ضمن بیان این مطلب گفت: طرح پیش‌فروش بهمن‌ماه سایپا هم‌اکنون مراحل نهایی را می‌گذراند و یکشنبه آینده به نمایندگی‌های شرکت در سراسر کشور ابلاغ خواهد شد.

فرزاد نشان با بیان اینکه جزئیات طرح مذکور به تنظیم رسیده، تاکید کرد: تنها ابهام موجود در این زمینه قیمت‌گذاری نهایی محصول جدید سایپا، یعنی مینیاتور است که این موضوع نیز طی دو روز آینده مشخص و مبلغ ودیعه و نحوه پرداخت مابقی پول آن به تصویب خواهد رسید.

وی با تاکید بر اینکه، قیمت مینیاتور در پیش‌فروش طرح بهمن، قطعا زیر ده میلیون تومان خواهد بود، گفت: تمام سعی سایپا بر این است تا مینیاتور با نرخ زیر 10میلیون تومان به بازار بیاید به نحوی که حتی اگر این محصول با قیمت 9میلیون و 999هزار تومان هم عرضه شود، باعث افتخار سایپا است.

مدیر فروش سایپا همچنین تصریح کرد: هنوز تعداد دقیق پیش‌فروش مینیاتور برای مرحله اول مشخص نیست، اما احتمالا این میزان 10هزار دستگاه در نظر گرفته خواهد شد. نشان ادامه داد: مینیاتورهایی که در طرح بهمن، پیش‌فروش شوند، اواخر سال آینده تحویل مشتریان می‌شود.

اظهارات مدیر فروش سایپا در شرایطی است که مینیاتور به نام خودرو ملی این شرکت اواخر ماه گذشته رونمایی شد.

 ‎

این ثبت نام در حالی صورت می گیرد که هنوز هیچ اطلاعات دقیق و معینی از رونمایی ، ثبت نام و خیلی چیز های دیگر پیرامون X12 به دست نیامده . با توجه به اظهارات منطقی مدیر عامل ایران خودرو مبنی بر قیمت حدود 10 میلیونی X12 و برتری نسبی این خودرو نسبت به مینیاتور ، نباید انتظار داشته باشیم آن دسته از افرادی که وسع خرید خودرو حدود 10 میلیون تومان را دارند به چنین حرفی اتکا کنند و از ثبت نام مینیاتور منصرف شوند .


‎خودروسازی ما سال هاست که زیر چتر حمایت تعرفه ها و سخت گیری ها برای حضور خودرو با قیمت مناسب خارجی در کشور زندگانی گذرانده اما این دلیل نمی شود دو خودرو که در یک کلاس و بازه قیمت حساس 10 میلیون تومان قرار دارند ، با فاصله زمانی رونمای شوند و گمانه هایی مبنی بر اختلاف 1 میلیونی قیمت بین آن ها وجود داشته باشد . اعتلای صنعت مهم است ، اما در این بین حق انتخاب مردم پایمال می شود ، ممکن است فردی در انتخاب X12 یا مینیاتور در تردید باشد ، با فرا رسیدن پیش فروش مینیاتور چگونه می تواند خودرویی را که رونمایی نشده و حتی ریز اطلاعاتی هم از آن به صورت رسمی منتشر نشده را با مینیاتور مقایسه کند و انتخاب درستی انجام دهد ؟


‎وعده فرزاد نشان مدیر فروش سایپا هم به نوبه خود جالب است ، معمولا خودروسازان وعده های کوتاه برای جلب مشتری می دهند و بنا به دلایلی که به آن ها عادت کرده ایم این زمان وعده تحویل دو برابر می شود ، اما وعده به این طول و مدت ، یعنی اواخر سال آینده اگر چاشنی تاخیر هم به آن اضافه شود باعث می شود دوست داران خودرو تمام ایرانی سایپا که باید به آن افتخار کرد یک سال با رویای آن زندگی کنند ، پس بهتر است بعد از حدود یک سال صبر ، خودرویی لایق و شایسته انتظار را دریافت کنند تا رنگ و بوی ملی خاطره بدی در ذهنشان باقی نگذارد .


‎با وجود این مدت طولانی برای عرضه ، آیا نمی شد زمان پیش فروش X12 را با وعده انتظار به این طولانی برای مینیاتور مقارن با مینیاتور منظور کرد ؟ یا حداقل اطلاعاتی از آن برای احترام به مردم و دادن حق انتخاب به آن ها منتشر نمود ؟  مینیاتور چندین ماه قبل از رونمایی معرفی شده بود ، موتور این خودرو ، پلت فرم ، تیراژ و تمامی سیاست ها ، در این مساله می توان به ایران خودرو خرده گرفت که چرا x12 را ناشناخته نگاه داشته !


‎در مورد موعد مقرر رونمایی X12 ، آیا برنامه ریزی ها برای رونمایی دقیقا در روز 22 بهمن صورت می گیرد ، مطمئنا خیر .. یا این پروژه خیلی قبل تر از این موعد به سرانجام رسیده و یا تنها پوسته و ظاهر آن برای معرفی این که این خودرو قرار است ساخته شود صورت می گیرد ، رونمایی در مناسبت ها رسم ما ایرانی هاست ...


‎خودروسازان خارجی سعی می کنند تا در نمایشگاه های بزرگ خودروسازی این رونمایی ها را انجام دهند ، اما در ایران به دلیل محدودیت نمایشگاه های خودرو و معتبر نبودن بسیاری از آن ها این عمل غیر ممکن است . خودروسازان خارجی معمولا یک رونمایی غیر رسمی از محصول واقعی انجام می دهند و زمان دقیق را در رونمایی اعلام می کنند و رونمایی نمادینی نیز در نمایشگاه های معتبر انجام می دهند . اگر طرح کامل نباشد و تحقیقات تکمیلی برای آن نیاز باشد ، آن را به صورت مفهومی ( کانسپ ) ارائه می کنند و ممکن است طرح به سرانجام نرسد و همچنان تحت نام مفهومی باقی بماند و یا ممکن است طرح به مرحله تولید برسد و به بازار عرضه شود ، با این حرکت هم کمپانی های فعالیت ها و تکنولوژی های روزشان را معرفی می کنند و هم مردم را با پویای و چالاکی در تولید محصولات گسترده همراه می کنند .


‎آیا ما تا کنون از چنین فرهنگی تبعیت کرده ایم ؟

 ‎

امیدواریم :

- وعده تحویل مینیاتور حداقل تا آخر سال آینده محقق شود و قیمت آن از مرز 10 میلیون فراتر نرود ..

- X12 رونمایی شود .

- حق انتخاب مردم در اولویت باشد نه رقابت های درونی که به ضرر مردم تمام می شوند .

- خودرو ها به جای اصطلاح ملی با صفاتی همچون تلاش مهندسان ایرانی ، نوآوری در طراحی خودرویی داخلی ، پیشرفت صنعت در زمینه خودروسازی و تحت لیسانس نبودن خودرو همراه شود .

و مطالب این چنینی تنها تلنگری تلقی شوند ، نه توهین یا زیر سوال بردن مسائل ..

 

امیدواریم !

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد