خودرو

ماشین های خارجی

خودرو

ماشین های خارجی

Bmw m3 ALMS race 2009

 افسانه ی لمانز

یکی از مدل های بی ام و که سال هاست به عنوان محبوب ترین ساخته ی این کارخانه شناخته می شوند، مدل های سری 3 هستند که در کشور ما نیز طرفداران بسیاری دارند.مدل های سری 3 با فروش بسیار بالایی که دارند توانسته اند نقشی حیاتی را برای بی ام و رقم بزنند. از سال 1986مرکزM_POWER قدرتمند ترین مدل های سری 3 را با عنوانM3معرفی کرد که کیفیت و هیجان بالای رانندگی را برای دوستداران سری 3 به ارمغان آورد. مرکز M_POWER بی ام و سالهاست با عرضه ی مدل های پر قدرت سری ام ، همان نقشی را برای بی ام و دارد که سال های سال AMGبرای مرسدس بنزایفا می کند.یعنی ارائه ی خودروهایی با قدرت فنی و مهندسی بالای طراحی ،بر اساس خودروهای استاندارد کارخانه.نکته جالب توجه اینکه،مدل های  سری ام 3 بی ام و بیش از 15 سال است که همواره در بین ده خودروی برتر سال قرار می گیرند.بی ام و به کمک M_POWERمدتی قبل مدل ریس یا مسابقه ای ام3 را در نمایشگاه خودروی شیکاگو به نمایش درآورد.این مدل چهارمین نسل از مدلهای جذاب ام3 است که تمام هدف سازندگان از ارئه ی این مدل،درخشش در مسابقات  لمانز سال  2009 می باشد.مسابقاتی که با حضور نمایندگانی از بهترین سازندگان خودرو،هر ساله برگزار می شود. بی ام و محصولی را تدارک دیده است که از همه لحاظ آماده نبرد در این مسابقات دشوارباشد...

{درج متن کامل همراه با عکس در ادامه ی مطلب}

یکی از مدل های بی ام و که سال هاست به عنوان محبوب ترین ساخته ی این کارخانه  شناخته می شوند، مدل های سری 3 هستند که در کشور ما نیز طرفداران بسیاری دارند.مدل های سری 3 با فروش بسیار بالایی که دارند توانسته اند نقشی حیاتی را برای بی ام و رقم بزنند. از سال 1986مرکزM_POWER قدرتمند ترین مدل های سری 3 را با عنوانM3معرفی کرد که کیفیت و هیجان بالای رانندگی را برای دوستداران سری 3 به ارمغان آورد. مرکز M_POWER بی ام و سالهاست با عرضه ی مدل های پر قدرت سری ام ، همان نقشی را برای بی ام و دارد که سال های سال AMGبرای مرسدس بنزایفا می کند.یعنی ارائه ی خودروهایی با قدرت فنی و مهندسی بالای طراحی ،بر اساس خودروهای استاندارد کارخانه.نکته جالب توجه اینکه،مدل های  سری ام 3 بی ام و بیش از 15 سال است که همواره در بین ده خودروی برتر سال قرار می گیرند.

135.jpg

بی ام و به کمک M_POWERمدتی قبل مدل ریس یا مسابقه ای ام3 را در نمایشگاه خودروی شیکاگو به نمایش درآورد.این مدل چهارمین نسل از مدلهای جذاب ام3 است که تمام هدف سازندگان از ارئه ی این مدل،درخشش در مسابقات  لمانز سال  2009 می باشد.مسابقاتی که با حضور نمایندگانی از بهترین سازندگان خودرو،هر ساله برگزار می شود. بی ام و محصولی را تدارک دیده است که از همه لحاظ آماده نبرد در این مسابقات دشوارباشد.

2008 BMW M3 Race Version Picture

 ماریو تیسن یکی از سازندگان این خودرو گفته است:( ساختار اسپرت و مسابقه ای ام3 کاملا مشهود است. هدف ما ساخت اتومبیلی مسابقه ای از یک مدل معمولی بود که در مسابقات آینده لمانز در بین تماشاگران،وضعیت افسانه ای را به وجود می آورد و ...).

این خودرو همانند مدل معمولی ام 3 از یک موتور 8 سیلندر وی شکل با حجم دقیق 3999 سی سی بهره می برد.این موتور تنفس طبیعی دارد یعنی  از هیچ گونه سیستم اضافی همانند توربو شارژ استفاده نمی کند.بلوکه ی سیلندر از جنس آلومینیم می باشد و میل لنگ و پیستون ها به دلیل فشار بالا از جنس فولاد فرج کاری شده ساخته شده اند.متخصصان M_POWERبا یک تغییر اساسی در سیستم الکترونیکی (ای سی یو) و سیستم فنی خودرو، قدرت موتور را به 485 اسب بخار رسانده اند.این در حالیست که حداکثر قدرت در ام3 معمولی 420 اسب بخار می باشد.گشتاور انتتقالی به چرخ ها 498 نیوتن متر می باشد.شتاب خودرو نیز از 3/5 ثانیه به کمتر از 5 ثانیه رسیده است.

Details on the BMW M3 V8 engine

در مدل های معمولی ام3 به دلیل استفاده از محدود کننده سرعت ، حداکثر سرعت به 250 کیلومتر بر ساعت محدود شده است ولی در مدل مسابقه ای ام3 سیستم محدود کننده سرعت از مدار خارج شده است تا راننده بتواند به سرعتی بیش از 300 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

یک کلاچ قدرتمند از جنس فیبر کربن،قدرت و گشتاور را به گیربکس می رساند.سازندگان از یک گیربکس 6 سرعته دستی بر روی این مدل استفاده کرده اند که مطابق معمول اکثر خودروهای مسابقه ای دنده ها به صورت ردیفی(پی در پی) تعویض می شوند.به علت گشتاور زیادی که به گیربکس منتقل می شود ، دمای دنده ها بسیار بالا می رود.از همین رو متخصصان برای خنک سازی دنده ها علاوه بر روغن از هوا نیز استفاده کرده اند.ام پاور یک کیت بسیار اسپرت و آیرودینامیک را برای بدنه در نظر گرفته است که بر روی شاسی فولادی خودرو نصب می شوند.شاسی این خودرو کاملا از جنس فولاد مقاوم شده و به صورت ساندویچی می باشد که با استفاده از فنر های پنوماتیک(بادی) یک خودروی اسپرت تمام عیار را به وجود آورده است

.سیستم فرمان هیدرولیکی این خودرو از نوع راک اند پینیون می باشد که به صورت الکترونیکی با چرخ ها در ارتباط است. برای بهبود وضعیت آیرودینامیک وکاهش وزن خودرو ، در ساخت بدنه از مواد سبک وزن استفاده شده است.از همین رو تمامی کیت بدنه خودرو ازجنس پلاستیک بسیار مستحکم یا همان فایبر گلاس مقاوم شده  می باشند..متخصصان M_POWERدر یک اقدام اساسی تمام قسمتهای بدنه به جز درها،آینه ها و سقف را دچار تغییر کرده اند.

2008 BMW M3 Race Version

اول از همه نصب گلگیر و سپرهای پهن بر روی این خودرو، حالتی بسیار اسپرت و البته زیبا را برای ام3 ریس رقم زده است.در قسمت جلوی خودرو یا همان جلو پنجره،تغییرات زیادی صورت پذیرفته است از جمله استفاده از سپر بسیار پهن و بسیار عضلانی ، که طرحی کاملا جدید دارد.سینی و کایت زیر سپر جلو به همراه 2 بالچه کوچک در هر دو گوشه ی سپر ، علاوه بر زیبایی ، به شکاف هوا نیز کمک می کند.یک شیار یا دهانه ی بزرگ مرکزی به همراه دو هواکش کلیوی بی ام و که طبق سنت بر روی این مدل نیز نصب شده است ، به خنک شدن موتور و رادیاتور کمک می کند.برای ورود هوا و خنک شدن ترمزهای چرخ جلو نیز از چهار عدد شکاف زاویه دار بر روی سپر استفاده شده است.همچنین برای زیبایی سپراز دو عدد پروژکتور نصب شده کوچک بر روی شیارهای سپر استفاده شده است..کاپوت خودرو هم دچار تغییراتی شده است.این تغییرات شامل سه شکاف عرضی بر روی کاپوت است که به خنک شدن مجموعه ی فنی از جمله موتور با رساندن هوای خنک کمک می کند.این نوع طرح کاپوت به هماهنگ شدن قطعات عضلانی جلو با یکدیگر کمک کرده است.در قسمت کناری خودرو هواکش استاندارد ام3 در بالای گلگیر به همراه چهار هواکش و شکاف که در پایین گلگیر نصب شده است خود نمایی می کند ، که همگی آن ها وظیفه ی خنک سازی مجموعه چرخ جلو را بر عهده دارند.در قسمت زیر درها 5 عدد شکاف کوچک قابل ملاحضه است که بیشتر برای زیبایی خودرو خلق شده اند

آینه و درها نیز کاملا شبیه مدلهای استاندارد ام3 هستند و هیچگونه تغییری را متحمل نشده اند.در قسمت عقب خودرو استفاده از سپر عضلانی همراه با چهار هواکش  یا شکاف عرضی در هر طرف سپر برای خنک سازی مجموعه ی ترمز عقب خودنمایی می کند.شکافهایی هم به منظور زیبا سازی وهماهنگ شدن با طرح سپر جلو، بر روی سپر عقب ایجاد شده است.

این خودرو از 4 لوله اگزوز اسپرت از جنس آلومینیم برخوردار است که بر خلاف ام3 معمولی که لوله های اگزوز به مرکز سپر خودرو تمایل پبدا کرده اند ، تا حدودی به کنارهای سپر به صورت جفت منتقل شده اند.بر روی در صندوق عقب نیز یک بالچه یا کایت بلند به منظور حفظ تعادل خودرو و همچنین ایجاد نیروی رو به پایین ، نصب شده است که قسمت عقب خودرو را بسیار اسپرت و خشن جلوه می دهد

135.jpg

.متخصصانM_POWER برای چسبندگی بهتر خودرو با زمین به کمک میشلن از تایرهای سری مسابقه ای استفاده کرده اند که بر روی رینگهای مات و بسیار زیبای این خودرو نصب شده اند.رینگ ها کاملا از آلومینیم ساخته شده اند و اندازه آن ها در هر دو محور 18 اینچ است.برای زیباسازی بدنه نیز از سقف تمام شیشه ای (پاناروما) به رنگ مشکی استفاده شده است که در تضاد با رنگ سفید بدنه حالتی پویا به بدنه بخشیده است.

در خودرو را باز می کنیم و با خم کردن سر وارد اتاق می شویم.تمام قسمت های داخل خودرو به وسیله ی ستون های فولادی یا همان رول بار مقاوم سازی شده اند تا در هنگام واژگونی ، خطری متوجه راننده خودرو نشود.تجهیزات داخل خودرو کاملا با مدلهای عادی بی ام و متفاوت است.تنها یک صندلی اسپرت از جنس فیبر کربن درون این خودرو نصب شده است که مارک ریکارو بر روی آن خود نمایی می کند.کمربندهای خودرو برای بالا بردن ایمنی، از نوع اسپرت با چند نقطه ی اتصال می باشد. که کاملا راننده را به صندلی می چسباند. فرمان اسپرت با کلیدهای بسیار زیاد بروی داشبورد،همانند تمامی خودروهای مسابقه ای بر روی این خودرو نیز مشاهده می شود . یک دستگاه مانیتور ال سی دی نیز بر روی داشبورد نصب شده است که تمامی اطلاعات فنی خودرو را به نمایش می گذارد و قابلیت خواندن و نمایش نقشه مسیر مسابقه را دارد.

به هر حال باید تا مسابقات لمانز سال آینده منتظر ماند تا ببینیم بی ام و ام 3 ریس طبق گفته ی ماریو تیسن ، می تواند برای تماشگران یک افسانه ی جاودانه بسازد یا خیر؟


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد