خودرو

ماشین های خارجی

خودرو

ماشین های خارجی

پروتون ساگا


شرکت پروتون  در سال 1985 برای اولین بار در مالزی  توانست خودرویی تولید کند که مالکیت معنوی آن متعلق به شرکت پروتون و کشور مالزی باشد . هرچند که این خودرو بر پایه میتسوبیشی لنسر فیوره سال 1983 شکل گرفته بود اما با استقبال شدید از سوی مردم مالزی مواجه شد تا جایی که شرکت پروتون این مدل از محصولات خود را تا قبل از موفقیت در تولید و باز آفرینی این پلت فرم قدیمی در سال 2008 توانست به مدت 23 سال به فروش برساند که طولانی ترین مدت تولید را داشته و رقم قابل توجهی می باشد. 

{درج متن کامل همراه با عکس در ادامه ی مطلب}


شرکت پروتون  در سال 1985 برای اولین بار در مالزی  توانست خودرویی تولید کند که مالکیت معنوی آن متعلق به شرکت پروتون و کشور مالزی باشد . هرچند که این خودرو بر پایه میتسوبیشی لنسر فیوره سال 1983 شکل گرفته بود اما با استقبال شدید از سوی مردم مالزی مواجه شد تا جایی که شرکت پروتون این مدل از محصولات خود را تا قبل از موفقیت در تولید و باز آفرینی این پلت فرم قدیمی در سال 2008 توانست به مدت 23 سال به فروش برساند که طولانی ترین مدت تولید را داشته و رقم قابل توجهی می باشد.

 

قبل از تولید این خودرو جلسه ای گذاشته شد مبنی بر اینکه برای اولین خودروی ملی مالزی چه نامی انتخاب شود که از بین نام های برگزیده نام ساگا که توسط سرباز بازنشسته دولت اسماعیل جعفر پیشنهاد  شده بود انتخاب شد . ساگا نوعی گیاه نرم ، شکننده و پربار است که در مالزی به راحتی یافت می شود که علت انتخاب این نام از طرف اسماعیل جعفر نیز همین بوده.  

اولین دستگاه پروتون ساگا که از خط تولید خارج شد را به موزه ملی مالزی بردند تا نمادی برای صنعت خودروی مالزی باشد .با حدود گذشت کمتر دو هفته از رونمایی ساگا در مالزی ماهاتیر بن محمد برای قدر دانی از این ارزش ملی در مراسم افتتاحیه پل پنانگ از یک دستگاه پروتون ساگا استفاده نمود تا این افتتاحیه مالزیایی تر جلوه کند.

حال بعد از گذشت 23 سال و باز آفرینی این اسطوره مالزی شرکت زاگرس خودرو درحالی اقدام به وارد کردن این محصول کرده که هنوز متقاضیان این محصول در مالزی خودروی خود را دریافت نکرده اند.قرار است زاگرس خودرو تعداد 5000 دستگاه ساگا را با موتور 1300 سی سی   و به صورت فول آپشن وارد کند که بعد از تویوتا یاریس دومین وارداتی سهمیه دار به حساب می آید .

 


 

پروتون ساگا از طراحی شکیل ، زیبا و چشم نوازی بهره می برد و این استعداد را در خود نشان میدهد  که می تواند چشم هر بیننده ای را به خود خیره کند .استفاده فراوان از خطوط افقی در طراحی ساگا حس آرامش را در هر بیننده ای القا می کند. در قسمت جلوی خودرو در حالی که از خطوط بسیار ساده استفاده  شده خطوط مورب با شیب ملایم بالای چراغها، ساگا را جسور و زیرک نشان می دهد . در طرفین خودرو پایین در ها گریل مشکی رنگی نصب شده که به نظر می رسد تنها نقش پر کننده فضای خالی روی درها را دارد. در قسمت عقب خودرو هرچند که با نگاه اول نسل پیش تویوتا کرولا در ذهنمان تداعی می شود اما بی انصافی که آن را یک کپی کاری بخوانیم چرا که می توان این طرح را در خودروهای بسیاری  دید که تعداد آنها انگشت شمار نبوده و در واقع می توان آن را طرحی همه گیر خواند. در کل می توان طراحی ظاهری پروتون ساگا را محتاتانه و عاری از هر گونه ریسک پذیری دانست .

شاید بزرگ ترین ایرادی در نگاه اول از ساگا گرفته  شود را بتوان استفاده از پلاستیک  بی کیفیت برای داشبورد دانست . کیفیت این قطعه به گونه ای است که با نگاه اول نا خودآگاه به یاد بدنه تلویزیون های نیمه اول دهه نود میلادی می افتید که عدم وجود هیچ طرحی روی این قطعه به این مسئله دامن می زند.

 

پروتون ساگا خودرویی در کلاس بی به حساب می آید که این روز ها بازارش در کشور داغتر از هر زمان دیگری است .از جمله رقیبان می توان به تویوتا یاریس ، فیات سی ینا، پژو 206 اس دی و تندر 90 اشاره کرد.

از میان خودرو های ذکر شده در بالا تویوتا یاریس از لحاظ حجم موتور و قیمت و تندر 90 از لحاظ کیفیت با ساگا قابل قیاس هستند. و شاید بتوان این موضوع را عنوان کرد ساگا حد فاصلی است بین تندر 90 و یاریس .

 

 

یشرانه 1.3  لیتری ساگا از نوع کم پرو بوده که با همکاری شرکت لوتوس طراحی و تولید شده. این پیشرانه از نوع 4 سیلندر 16 سوپاپ است که با حداکثر گشتاور 120 ن.م در 4000 دور در دقیقه توانایی تولید 94 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه را داراست که از این حیث برتری کامل به تویوتا یاریس با حجم 1298 و حداکثر قدرت 84 اسب بخار قدرت ، دارد. برگ برنده دیگر ساگا نسبت به یاریس قیمت 19 میلیون تومانی آن برای گیربکس دستی و 21 میلیون تومان برای گیربکس اتوماتیک آن است که با توجه به امکاناتی نظیر ترمز ضد قفل ، ایربگ راننده ،رینگ آلیاژی 7 پر،قابلیت تنظیم ارتفاع صندلی راننده ،کمربند پیش کشنده و... نسبت  به قیمت 26 میلیون تومانی یاریس معقول به نظر می رسد. اما ساگا در برابر کیفیت ژاپنی یاریس کم آورده و از این لحاظ با تندر 90  برابری می کند .

زمان لازم برای دستیابی به شتاب 0 تا 100 ساگا حدود 13 ثانیه و حداکثر سرعت قابل پیمایش با این خودرو 160 کیلومتر بر ساعت می باشد. مصرف سوخت این خودرو 6 تا 6.2  لیتر  به ازای هر 100 کیلومتر در سیکل شهری برای گیربکس دستی است که این رقم در جاده (در صورتی با سرعت 80 کیلومتر بر ساعت در حرکت باشید) به 5 لیتر در 100 کیلومتر می رسد.

ساگا به رغم داشتن طول 4257 میلیمتری اش حجم باری به میزان 413 لیتر در اختیار خریداران قرار می دهد که در نوع خود کم نظیر است.

نظرات 1 + ارسال نظر
الهام سه‌شنبه 13 اسفند‌ماه سال 1387 ساعت 12:16 ب.ظ http://www.rayeganet.com

با سلام
شما دوست عزیز می توانید با مراجعه به سایت رایگانت ، سایت یا وبلاگ خود را به صورت کاملاً رایگان و بدون هیچگونه شرطی ، مانند تبادل لینک یا عضویت تبلیغ کنید.
ضمناً تبلیغات شما می تواند به صورت متنی یا به صورت لوگو و بنر باشد.
همچنین با عضویت در رایگانت می توانید از شمارنده های زیبای رایگانت به صورت رایگان استفاده کنید.
لازم به ذکر است که تبلیغات شما علاوه بر نمایش در سایت رایگانت در سایر سایت ها و وبلاگ های عضو رایگانت نیز نمایش داده می شوند
در رایگانت همچنین می توانید از تعداد زیادی کتاب و نرم افزار رایگان استفاده کنید و در صورت تمایل کتاب ها و نرم افزارهای خود را نیز به رایگانت اضافه کنید تا دیگران نیز از آنها استفاده کنند
حتماً تبلیغات در رایگانت را امتحان کنید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد